donderdag 24 oktober 2013

Pull up your pants or don’t come in

‘Hey man, ik heb  een plan, we laten onze onderbroek boven onze broek uitkomen. SWAG. YOLO.’ 
Ja, ik kan me op zich wel voorstellen hoe het is ontstaan. Ik bedoel, het ziet er toch ook stoer uit zo met die broek wat lager. Kijk, anatomisch gezien is het niet perfect. Het lijkt of je de poten hebt van een eend maar je kan natuurlijk niet achterblijven bij de rest. Dat begrijp ik.

Een McDonald’s restaurant in Houston begrijpt dit niet. Als je daar binnenkomt met een dusdanig afgezakte broek dat je onderbroek zichtbaar is, kun je weer vertrekken. Er hangt sinds kort een bordje met de boodschap: ‘Trek je broek omhoog of blijf buiten. Gedraag je en heb respect voor anderen. Niemand wil je ondergoed zien’ Er is zelfs een titel voor deze tegenstroming bedacht: ‘McDress Code.

Het restaurant in Houston heeft uitdrukkelijk toestemming gevraagd aan het hoofdkantoor van McDonald’s voordat ze het bordje plaatsten. Het bordje vermeldt trouwens nog dat het verbod op een afgezakte broek niet geldt voor kinderen onder de drie jaar.

Nu is McDonald’s niet de eerste die deze regel toepast. In de stad New Jersey riskeer je een boete van 200 dollar of een werkstraf van 40 uur als je over straat loopt terwijl je onderbroek te zien is. Men vond deze regel noodzakelijk omdat er veel klachten kwamen en ze New Jersey graag ‘family-friendly’ wilden houden.

Maar nu even serieus? McDonald’s? Juist McDonald’s staat erom bekend dat echt iedereen daar komt. Blank, zwart, jong, oud, zwerver of miljonair. Ik heb twee redenen op naar de McDonald’s te gaan: 1. Mijn zusje wil er heen en zeurt al een maand. 2. Ik heb geen zin om me als een net mens te gedragen en ga eens lekker ordinair fastfood naar binnen werken.

Ik irriteerde me al kapot aan het feit dat McDonald’s salades invoerde, dat ze hun restaurants een make-over gaven zodat het er opeens goed uit zag, je tegenwoordig appel bij je Happy Meal kan krijgen en ze een blaadje op mijn dienblad leggen waar op staat hoeveel calorieën elk product bevat. En nu ook nog een regel dat je je broek moet optrekken? Dit gaat te ver. McDonald’s, doe waar je goed in bent en laat mij even lekker ordinair zijn, verdorie.  

Wilke Stuij
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief