donderdag 17 oktober 2013

Fly me to the moon

Files. Één van de grootste ergernissen des vaderlands. De gemiddelde automobilist in Nederland staat zo’n 50 uur per jaar in de file volgens Amerikaans onderzoek. Hiermee staat Nederland op de prestigieuze nummer twee van Europese en Noord-Amerikaanse landen wat betreft gemiddelde filetijd. Onze zuiderburen staan op nummer één met 55 uur per jaar in de file.

“No more!”, aldus het kleine nieuwe bedrijf Terrafugia. Zij hebben van science-fiction werkelijkheid gemaakt door een autovliegtuig te ontwikkelen, dit prachtige stukje innovatie wordt “The Transition” genoemd. Een legale auto voor op de weg die ook nog eens in een vliegtuig kan veranderen binnen enkele minuten. Heeft u zich ook altijd al eens als batman willen voelen? Dan is dit de kans van uw leven (lederen pak niet inbegrepen).




We gaan dus met zijn allen vliegen binnenkort, als het aan de producent ligt zou er in elke wijk een klein vliegveld gebouwd worden met landingsbaan. Om de vijf vierkante kilometer een verkeerstoren, wat natuurlijk weer uitstekend is voor de werkgelegenheid. Minstens 10% van de bevolking zal luchtsverkeersleider moeten worden en ontelbare scholen om je vliegbrevet te halen zullen als paddestoelen uit de grond schieten. Hoezee! Dit is de Westerse civilisatie op zijn best. Dames en heren, de crème de la crème! Terwijl wij allemaal in mini vliegtuigjes rondvliegen -in elke kleur verkrijgbaar natuurlijk- verhongert de helft van de wereldbevolking door ons gemanipuleerde financiële systeem. Wat zijn we toch een helden. Nu ik het er toch over heb, doe mijn vliegtuig maar in het pimpelpaars met gele stippen.

Een leuk idee maar de komende 25 jaar zal het niet meer dan dat zijn.  Laten we ons eerst eens bezig gaan houden met belangrijkere zaken. Zoals Gandhi ooit zei: “Westerse civilisatie? Dat zou een goed idee zijn”. Wijze man. Laat ik afsluiten met de titelsong van die heerlijke ouwe deugniet van weleer, Frank Sinatra. “Fly me to the moon!” Vlieg me maar naar de maan als we het op aarde eindelijk eens op orde hebben, tot die tijd ga ik wel file rijden, of toch niet. Wat een vrijheid!




Yvo de Smit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief