zaterdag 26 oktober 2013

Teddy vliegt business class


Een Japanse vliegtuigmaatschappij bied vliegreisjes aan voor maar 15 tot 40 euro. Klinkt als een koopje toch? Het enige criterium waar je aan moet voldoen om op een dergelijk vliegreisje mee te mogen, is dat je bestaat uit pluche: De vliegreisjes zijn namelijk alleen bedoeld voor knuffels.
‘Ja, erg grappig, maar zo kan-ie wel weer!’ Dat was ook mijn eerste reactie, maar de Japanse vliegtuigmaatschappij Unagi Travels, die de reizen organiseert, is bloedserieus. Door het initiatief proberen ze  mensen die slecht ter been zijn of gewoon geen geld hebben voor een echte vakantie, toch het idee te geven dat ze op vakantie zijn geweest. Het werkt als volgt:  Je stuurt je favoriete knuffel voor 25 euro op vliegreis naar bijvoorbeeld Parijs en daar aangekomen maakt de vliegmaatschappij foto’s van jou Teddy op verschillende toeristische hotspots. Vervolgens brengen ze Teddy weer veilig thuis, met zijn koffer vol met foto’s van de avonturen die hij beleeft heeft. Inderdaad, zoiets kunnen alleen japanners bedenken.
 Dat Japanners graag rare dingen bedenken, dat wisten wij allemaal al. Misschien ben ik wel traditioneel of ouderwets, maar ik heb het liefste gewoon vakantiefoto’s met mezelf. Ik zie het al helemaal voor me: ga je op vakantie met Unagi Travels en boekt een business class stoel. Kom je daar aan, zit heel de business class vol met knuffels en is al die champagne al op. 
Ik betwijfel sterk dat, als ik geen geld zou hebben voor een vakantie, foto’s van Teddy voor de Eiffeltoren of van Beertje met een cocktail op de Bahamas mij echt zo veel vrolijker zouden maken. Ik zou er eerder jaloers van worden. Hoe zielig is je leven als jou knuffel meer van de wereld gezien heeft als jij? Toch schijnt het een trend te worden, zeker onder ouderen. Dat kan ik me dan wel weer voorstellen, aangezien ouderen slechter ter been zijn en vaak ook de energie niet meer hebben om ver te reizen. Aan de andere kant, hoeveel ouderen hebben nog hun oude knuffel in de kast liggen?


Ach, je hebt overal mensen voor. En als u mij nu even wilt excuseren, ik moet mijn knuffel vliegveld brengen.

Door Sanne Sleutjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief